Boganmeldelse: Freak City af Kathrin Schroke

En hørende dreng møder en døv pige, og to verdener mødes. Det handler denne rørende fortælling om – kærlighed og kulturmøde i Tyskland.

Freak City er en lille, letlæst ungdomsroman om de store følelser og om alt det man ikke forstår så meget af, når man er teenager på grænsen til et voksenliv. Vi tager udgangspunkt i en 15 årig dreng, Mika, der har hormonerne pumpende rundt i kroppen i høj fart og som får at vide fra sin smukke kæreste Sandra, at deres forhold skal have en pause. Mika er forvirret og frustreret, men så en dag møder han Lea. Hun er både smuk og begavet, han er vældig tiltrukket af hende. Men hun er døv. Vil deres verdener kunne forenes? Mika kæmper med sine følelser for Sandra, men giver sig også tid til at lære Leas verden at kende, og ikke mindst at lære tegnsprog. Det går ikke stille af sig for Mika og Lea. Derudover er der flere charmerende bipersoner i romanen, som man faktisk gerne vil lære nærmere at kende.

Det synes vi om bogen
En rørende fortælling om at være ung med udfordringer på forskellige planer. Man sidder ubevidst og hepper på, at det bliver Mika og Lea. Man forfærdes over de situationer Lea er udsat for. Enkelte af dem er ret genkendelige og dog så anderledes. At være ung, døv i Tyskland er lidt anderledes end at være ung, døv i Danmark. Forfatteren, Kathrin Schrocke, har gjort en grundig research for at sætte sig ind hvordan det er at være ung og døv i Tyskland, hvilket hun også nævner i sin tak til forskellige personer sidst i bogen. Bogen kan anbefales til teenagere og ja, til dem der er sucker for en god kærlighedshistorie. Den er hurtigt læst på en par solskinstimer udenfor og efterlader en med en dejlig følelse i maven.

Bonus-info: Bogen er ved at blive filmatiseret i Tyskland. Læs mere på Facebook.

SÅDAN FÅR DU BOGEN
Titel: Freak City